Pij wodę – ćwiczymy nawyk

woda mineralna niegazowanaChcesz mieć lepsze samopoczucie, energię w ciągu dnia, pozbyć się nawracających bólów głowy i paskudnego poczucia słabości? Sprawdź, czy pijesz odpowiednio dużo płynów. Organizm potrzebuje nawodnienia, aby przeprowadzać wszystkie procesy metaboliczne odbywające się w tkankach i komórkach. Dlatego pij wodę regularnie a jeśli tego jeszcze nie robisz, wyćwicz sobie nawyk.

Woda stanowi przeciętnie około 60% masy dorosłego człowieka. Wiadomo,  bez wody nie ma życia. Transport substancji odżywczych i wydalanie produktów przemiany materii z komórek odbywa się przy znacznym udziale wody.

Ile pić wody dziennie

Dorosłemu człowiekowi potrzeba półtora do dwóch litrów wody dziennie.

Najkorzystniej nauczyć się pić wodę regularnie w ciągu dnia, małymi łykami. Jeśli pilnujesz, aby mieć pięć posiłków dziennie, postaraj się , aby w międzyczasie wypijać po szklance wody najpóźniej pół godziny przed posiłkiem.

Generalnie lepiej nie pić niczego tuż przed samym posiłkiem, aby nie rozcieńczać soków trawiennych i nie przeszkadzać sobie w prawidłowym trawieniu posiłku.

Jeśli do ilości wypitej wody dodamy inne napoje, kawę, herbatę oraz zupy, zbierze się w sumie ze dwa litry wody. Powinno to zaspokoić nasze dzienne zapotrzebowanie. Przy tym w lecie będziemy potrzebować ponad dwa litry wody, co jest oczywiste, a zimą półtora litra powinno nam wystarczyć.

Zakupy wody w sklepie

Woda wodzie nie równa. Po pierwsze możesz być zdezorientowany mnogością rodzajów wody, różnymi reklamami na etykietach butelek i rekomendacjami super hiper ważnych instytutów.

Badania marketingowe potwierdzają, że Polacy niezbyt dobrze orientują się w klasyfikacji wód. Najchętniej wybierają wodę nie patrząc na jakość lecz na napis na etykiecie, który musi kojarzyć się z czystością, krystaliczną przejrzystością i górami – najlepiej polskimi.

Nie patrz na nazwę lecz na skład podany na etykiecie i proporcje składników. Napis „źródlana” wcale nie musi oznaczać, że pochodzi z czystych źródeł głębinowych. Uważaj na napisy w stylu: „suma  rozpuszczonych składników mineralnych”. Nie chcesz chyba mieć wody z „wkładką”.

Woda mineralna czy źródlana?

Zasadniczo wody butelkowane dzielimy na:

  • Źródlane
  • Mineralne
  • Lecznicze

Naturalna woda źródlana. Zawiera małą lub śladową ilość składników mineralnych. Najlepiej nadaje się do przyrządzania posiłków i napojów. Pozbawiona składników mineralnych może być w niektórych przypadkach wręcz szkodliwa. Przeprowadzane badania udowodniły, że po wypiciu 5 litrów wody destylowanej człowiek umiera, ponieważ mikroelementy i elektrolity są zbytnio rozrzedzone w organizmie.

Naturalna woda mineralna. Podkreślam słowo: „naturalna”, bo można spotkać „mineralne”, gdzie w zwykłej kraniczance (kranówie – nie ma tu literówki J) rozpuszczono sole mineralne. O ile wiem, dobrze się sprzedaje.

Nie każda butelkowana jest wodą mineralną, choć taka panuje obiegowa opinia.

Woda mineralna (naturalna), pochodzi z głębokich, prastarych, izolowanych geologicznie od zanieczyszczeń ujęć. Najzdrowsze wody mineralne zawierają powyżej 1000 mg składników mineralnych na litr.

Dobrze, aby w wodzie było:

  • magnezu – ponad 50 mg/l,
  • wapnia – ponad 150 mg/l,
  • siarczanów – ponad 250 mg/l,
  • wodorowęglanów – ponad 600 mg/l.

Korzystna proporcja wapnia do magnezu to 2:1 (dobra przyswajalność).

Osoby z nadciśnieniem, cukrzycą i chorobami serca muszą unikać wody z dużą zawartością sodu (powyżej 20 mg/l). Sód podwyższa ciśnienie krwi i zatrzymuje wodę w organizmie.

Dzieci do 6 miesiąca życia powinny pić wodę źródlaną, dopiero później naturalną wodę mineralną.

Jaką wodę pić latem? Podczas upałów najlepsza jest ta z dużą zawartością minerałów, 1000-1500 mg/l zapewni w organizmie dobrą regulację gospodarki wodno-mineralnej.

Taką wodę powinny też pić kobiety w ciąży i karmiące matki oraz osoby intensywnie uprawiające sport.

Jeśli trenujemy, ćwiczymy, biegamy, jeździmy na rowerze i podobne, potrzebujemy więcej wody oraz uzupełnienia elektrolitów. Dlatego warto zaopatrzyć się w wodę mineralną, tę oryginalną mineralną z głębokich, pokładów geologicznych, z zawartością minerałów 1500 mg/l lub więcej.

Wody lecznicze mają co najmniej 15 razy większą zawartość minerałów niż woda mineralna. Mają tak dużo składników, że nie należy ich długo pić bez kontroli lekarza (niebezpieczeństwo przedawkowania minerałów).

Pić wodę mineralną niegazowaną czy z bąbelkami?

Ogólnie nie ma to znaczenia dla zdrowia.

Woda niegazowana zawsze jest wskazana.  Gazowaną warto pić po wysiłku – nasila wytwarzanie moczu, a z nim przecież wydalane są toksyny. Nie zalecana dzieciom i osobom cierpiącym na choroby gastrycznych oraz refluks żołądka.

Uwaga na wody smakowe. Zawierają wiele sztucznych aromatów, cukier lub sztuczny cukier oraz konserwanty. Dla osób odchudzających się i dbających o zdrowie są nie do zaakceptowania. Zamieńmy je na naturalną wodę mineralną z plasterkiem cytryny, limonki lub listkiem mięty. Zmiana przyzwyczajenia i przestawienie się na wodę mineralną powinno zająć nie więcej niż kilkanaście dni.

 

Na podsumowanie zachęcam, abyś pamiętał o odpowiednich proporcjach składników opisanych na etykiecie, nie sugeruj się wyłącznie ich całkowitą ilością. Wiele minerałów ale w niewłaściwych do siebie proporcjach oznacza małą ich przyswajalność i pieniądze wyrzucone w błoto.

 

 

Jedna myśl nt. „Pij wodę – ćwiczymy nawyk

  1. numizmek

    o no tak, muszę zamienić słodkie napoje na wodę. Oby mi się udało schudnąć do wakacji bo już mam bikini efelina. Muszę wyglądać.

Możliwość komentowania jest wyłączona.