Odchudzanie brzucha

odchudzanie-brzuchaJak tu schudnąć z brzucha? Od małego byłam chudzielcem, ale gdy stuknęły mi czterdzieste urodziny, zaczęły się poważne zmiany sylwetki. Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie brzuch. Nabrałam kształtu w miejscach, gdzie dotąd ogólnie były kości, skóra i trochę mięśni. Wreszcie fajna, kobieca figura – myślałam – tylko co zrobić z wałkami wokół pasa.

 Odchudzanie brzucha – problem zwłaszcza po 40-tce.

Duży brzuch występuje głównie u dorosłych, z przewagą mężczyzn. Niewłaściwy tryb życia, mało ruchu i obfite, wysokokaloryczne posiłki. Nadmiar energii gromadzi się w tkance tłuszczowej wokół brzucha. I mówi się tutaj o otyłości brzusznej typu męskiego.

Tak zwany „brzuch piwny” – niektórzy mówią „beerceps” 😉 – spotykany u mężczyzn pojawia się nie od spożywania piwa jako takiego, lecz od nadmiernej ilości wysoko kalorycznego jedzenia. Za dużo spożytych kalorii gromadzi się w tkance tłuszczowej wokół brzucha.

U kobiet po czterdziestce zmienia się gospodarka hormonalna, produkowana jest większa ilość hormonów męskich (androgenów). Dlatego łatwo pojawia się otyłość typu męskiego: gruba tkanka tłuszczowa wokół brzucha oraz na ramionach, karku i twarzy.

Otyłość brzuszna jest niebezpieczna dla zdrowia.

I to bardziej niż otyłość udowo-pośladkowa, bowiem zmagazynowana tkanka tłuszczowa pełni rolę „narządu”, nie jest tylko wyściółką. W niej gromadzone są pewne hormony (u kobiet – estrogeny), zachodzą tu procesy metaboliczne. Tłuszcz częściowo przechodzi poprzez układ chłonny do krwi, podwyższa się zatem poziom trójglicerydów oraz cholesterolu. Enzymy i hormony wytwarzają się oraz gromadzą w ciągle pracującej tkance tłuszczowej.

Dlatego otyłość brzuszna powoduje skutki bardzo niebezpieczne dla zdrowia: powstawanie chorób układu krążenia, nadciśnienie, miażdżycę i chorobę niedokrwienną serca. Grozi bezpośrednio zawałem serca, udarem mózgu i cukrzycą typu II.

Nawet jeśli obecnie poziom cukru mamy w normie, pojawia się sytuacja (po 5-20 latach), że trzustka nie nadąża z wytwarzaniem insuliny do neutralizacji glukozy przyjmowanej wraz z dietą. Wtedy już mamy poważny problem.

Jak schudnąć z brzucha

Co robić z dużym brzuchem? Może drastyczne odchudzanie, głodówka? Nieeee 🙂 Schudnięcie w tydzień jest niemożliwe, ale skutecznie można zrzucać tłuszcz przez zastosowanie diety do 1200-1600 kcal (to dobra dieta na płaski brzuch) oraz ćwiczenia. Powinno być łatwo w ten sposób pozbyć się pierwszych 10-12 kg. Przy regularnych ćwiczeniach rozciągnięta skóra też powinna kurczyć się wraz z naszym obwodem. I w ten sposób można spalać kolejne centymetry nadmiaru obwodu.

Dodam, że ćwiczenia na odchudzanie brzucha powinny być odpowiednio dobrane. Nie należy wykonywać wyłącznie ćwiczeń na mięśnie brzucha. Nie chcemy przecież nabawić się kontuzji kręgosłupa. Wzmocnij mięśnie stopniowo, poprawiaj ogólną sprawność i wejdź w rytm regularnego treningu. Dość szybko powinieneś zauważyć poprawę samopoczucia i będziesz chciał kontynuować, wykonując ćwiczenia dla bardziej zaawansowanych.