Bóle stawów a otyłość

Bóle stawów a otyłość

Kolejny powód do zadbania o swoją kondycję i prawidłową wagę to zagrożenie chorobami stawów. Czujesz ból w czasie chodzenia, masz zesztywniały staw, wieczorem opuchnięte nogi? A przy porannym wstawaniu stawy są sztywne, nogi jakby Cię nie słuchają, nie można rozprostować ich do końca,  towarzyszy temu ból?

Człowiek podczas chodzenia wykonuje około 2-2,5 miliona kroków rocznie. To oznacza, że ponad 2 miliony razy każde kolano przenosi ciężar całego naszego ciała. Nadwaga to dodatkowe obciążenie dla kolan, bioder, stóp.

Pojawiają się bóle stawów, na które cierpi prawie co trzecia dorosła osoba. Tak, statystyki są zatrważające. Zmiany chorobowe nasilają się podczas chodzenia, towarzyszą im bóle oraz obrzmienia, z czasem powstają zwyrodnienia stawów. Chrząstka stawowa zużywa się i uszkadza. Mimo, że naturalnie jest bardzo odporna na duże przeciążenia stawów, bieganie czy kucanie, traci elastyczność i wytrzymałość. Pojawiają się w niej ubytki i staw przestaje sprawnie funkcjonować.

Bóle stawów, choć  tak powszechne, mają w znacznym stopniu związek z nadwagą.  Zmiany zwyrodnieniowe najczęściej dotyczą stawów kolanowych, biodrowych i kręgosłupa.

Myślisz sobie: starzeję się.

Choroba zwyrodnieniowa stawów i kręgosłupa pojawia się u osób starszych, jednak nie u wszystkich. Różny jest też stopień nasilenia objawów. Niektórzy biorą tabletkę przeciwbólową i smarują bolące miejsce maścią przeciwzapalną, starają się przetrwać w ciągu dnia. Inni stają się niesprawni, choroba staje się coraz bardziej zaawansowana.

Rozwojowi choroby stawów sprzyja:

  • Wiek (powyżej 50. roku życia),
  • regularne i nadmierne obciążanie stawów: otyłość, sport wyczynowy, ciężka fizyczna praca,
  • inne choroby stawów (reumatoidalne zapalenie stawów, dna moczanowa – podagra),
  • wrodzone wady stawów (dysplazja stawów biodrowych) i ich częste urazy,
  • czynniki genetyczne.

Co można zrobić we własnym zakresie?

  • Schudnąć – przez to odciążyć stawy, które będą nam mniej dokuczać,
  • Unikać długiego stania, przykucania i klęczenia,
  • Prowadzić aktywny tryb życia. Zacznij program ćwiczeń odchudzających. Konieczne są spacery, dołącz też uprawianie sportu, ale nie mogą to być dyscypliny nadmiernie obciążające stawy. Przy niezbyt zaawansowanych bólach zacznij jeździć na  rowerze i pływać.

Jeśli bóle stawów pojawiają się często, koniecznie zwróć się do lekarza. Nie poprzestawaj na tabletkach przeciwbólowych. Tego typu dolegliwości trzeba leczyć. Upewnij się, że nie masz zwyrodnień, wrodzonej wady stawów, zapalenia. Niektóre rodzaje stanów zapalnych skutkują schorzeniami innych narządów – serca, nerek, układu naczyniowego i nerwowego.